torsdag 20 maj 2010

SAD THING IS, YOU CAN STILL LOVE SOMEONE AND BE WRONG FOR THEM.



Det är onsdag och jag hade fel. Det blir inte Lova och Dansgolvskillen för all framtid. Lova hade också fel och det är i henne det gör mest ont förstås. Hon kommer med ett krossat bröst där jag står och tar emot henne med en öppen famn.
- Bara så ru så kan jag börja böla när som helst, säger hon och jag nickar. Det är okej. Vi promenerar bredvid varandra. Det är varmt och solen skiner. Och det passar sig inte riktigt idag, men vi sätter oss på en uteservering.
- Vad är det för fel på mig? Frågar hon, men avbryter sig själv. Eller jag vet ju att det är någonting fel på mig. Men liksom ... ibland börjar man ju undra ändå?

Och jag vet, jag vet, jag vet precis.

Nu gråter hon sådär rakt upp och ner som jag själv aldrig skulle våga göra.

Det river i mig. Jag kommer ihåg. Alla frågor. Frågor som onda svarta kalla studsbollar inuti som fortfarande hoppas på en lösning. VART--GICK-DET-FEL? Jag vill veta precis när det hände. Precis när det vände. I vilket ögonblick. Ja, som om det fanns ett ögonblick som avgjorde allt.

den där sista kvällen i studentstaden när jag sticker ner min hand innanför hans jeans och den är slak, jag kommer aldrig att glömma det.

Jag fångar en tår som rinner nerför Lovas kind. Hon är osminkad och kan gnugga sig i ögonen utan att det gör någonting.

Lova är det snyggaste jag vet. Lova är en sån där som man gifter sig med. Pålitlig, lojal, orädd och initiativrik. Hon kommer få allt det där som hon vill ha en dag. Precis allting. Det vet jag helt säkert. Och jag tror att hon vet det med. Men ändå. Hon har fått nobben fyra gånger bara i år och mitt hjärta brister för hennes skull.

- Jag skulle aldrig orka, säger jag. Aldrig.
Lova blir stött, arg som om det är hennes eget fel, hon brusar upp: Men vadå? Vad ska jag göra? Ta livet av mig eller?

Lova satsar allt varje gång. Hänger sig helt och fullt. Går in med hela hjärtat jämt och hoppas bara på det bästa.

Lova är så oerhört skör ikväll. Hon dricker en ramlösa samtidigt som jag sippar på ett glas rosé för att slippa vara det.

Inga kommentarer: