onsdag 20 januari 2010

MOOD: CHANGES OFTEN.


- Berätta om Max, säger hon och biter i en grillad foccacia. Vad tycker han om liksom? Hon som frågar så heter Maja och Maja är min bästa vän. Vi sitter på ett café. Och jag skruvar på mig och kliar mig i huvudet. Åh, jag vet inte. Max är liksom lite tråkig. Han dricker inte speciellt mycket. Och han har precis slutat snusa och ...
Maja skrattar: Men hallå, det är väl jättebra? Eller?
- Jojo, säger jag och blåser på mitt te. Men alltså ... det är inte så spännande liksom. Han är bara så ... trygg.
- Men du gillar ju tryggt! Maja knackar mig på pannan. Hallå?
- Jojo, suckar jag. Det gör jag ju ... Men han vill liksom börja utöva yoga och öppna upp en hälsobutik ... och ... jag vet inte.
Maja tittar roat på mig nu och himlar med ögonen. Du e verkligen aldrig nöjd Ariel. Kommer du inte ihåg allt du avskydde med Kille?
Jag skakar på huvudet. Nej, det gör jag faktiskt inte.
- Inte? INTE? Okej, då ska jag påminna dig. Hans drickande! Hans ohälsa! För att inte tala om hans lathet, värsta du visste! Och nu slipper du ju allt det där, grattis!
- Jojo, visst, säger jag och smuttar lite på mitt te. Men alltså jag vet inte ... Max klär sig så himla fult. Jag vill liksom pracka på honom andra kläder och jag har aldrig velat göra såna grejer tidigare. Har liksom aldrig förstått såna där beteenden förut. Men nu du vet, så fort han har en fin t-shirt så liksom applåderar jag och berömmer den skitmycket bara för att han ska fatta: Ha den jämt!
Maja skrattar. Fast du har ju aldrig behövt göra så med Kille heller för han har ju alltid klätt sig snyggt. Men alltså jag förstår det där, nickar hon. Jag gör så hela tiden själv!
- Det är liksom så störigt för jag känner på mig att han hade en mycket snyggare stil när han var yngre. Jag menar jag kan se det bara på hur hans tatueringar sitter som han gjorde när han var tjugo. Jag kan höra det när han berättar om vem han var då och vad han tyckte om att göra på den tiden. Nu liksom ... suckar jag och rycker uppgivet på axlarna. Är det som om han har vuxit upp, lagt alla dåliga vanor på hyllan och börjat klä sig bekvämt. Jag menar han har till och med tagit ett uppehåll ifrån sitt band för att kunna fokusera på sina studier mer.
Maja skrattar ännu högre nu. Det är något fel på dig Ariel, seriöst, säger hon. Är det inte skitbra att han vet vem han är och vad han vill? Och att han inte längre orkar leka låtsaslekar!?
- Jojo ... Det är det ju, mumlar jag och tittar drömmande ut igenom fönstret. Visst är det så ...

2 kommentarer:

ina sa...

haha :) känner verkligen igen mig. man är verkligen kräsen när man precis träffat någon. jag bli avtänd av "fel" jackor och skor.

ARIEL MED A sa...

Men varför är det så, haha. TYCKER INTE ALLS OM DET, MEN KAN INTE SLUTA!!!