tisdag 29 december 2009

2009.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag flyttade ihop med en man. Jag som har varit rädd för män hela mitt liv. Jag älskade den där mannen. Jag klädde av mig naken inför hans blick varje natt. Fast allting var galenskap förstås, det inser jag nu.


Vilka länder besökte du?

Jag besökte inte ett enda land. Det har aldrig hänt mig förut. Men hela han var ju en upptäcktsfärd och jag behövde inte fly någonstans. Jag ville stanna kvar vid hans sida livet ut. Ja, jag trodde verkligen att det var vad jag ville.

Vad spenderade du mest pengar på?
Vin. Hur många flaskor vin delade vi inte? Mat. Hur många kassar släpade vi inte hem? Hur många gånger satt vi inte på en restaurang med tända ljus och tapastallrikar framför oss? Nej, jag saknar dig inte alls.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Jag var så mycket gladare. Och alla kunde se det. Och det gör ont nu om dom inte kan se det längre.

Vad önskar du att du hade gjort mer?

Allting jag önskar utav livet gjorde jag. Jag älskade av hela mitt hjärta. Och med hela min kropp. Efteråt fick jag höra att det var för mycket. Men jag kan inte ångra det. Jag älskade. Och jag kan inte vara annat än tacksam över att jag fick chansen.

Vad önskar du att du gjort mindre?

Jag önskar inte att jag hade gjort någonting mindre. Jag gjorde allt som mitt hjärta alltid har velat göra.

Blev du kär i år?

Ni förstår, den där första förälskelsen la sig aldrig. Jag var sådär himlastormande hela tiden. Upp över öronen. Head over heels. Alldeles för mycket som vanligt. Jag trodde också att det skulle gå över. Jag trodde verkligen det. Men det var inte förrän han sa stopp som kroppen slutade bubbla.

Något du önskade dig men inte fick?

Så många gånger önskade jag att han inte skulle ta mig för given. Så många gånger önskade jag att han skulle se mig på nytt. Och inte som samma gamla vanliga Ariel varje dag. Men jag vet inte om han hade det i sig. Jag vet inte om han var kapabel eller om hans ögon var alldeles för trötta redan då.

Vad gjorde du på din födelsedag 2009?

Kille väckte mig med frukost på sängen. Kaffe i ett stort glas, favoritmackor, kyssar. Sen stack jag till jobbet och när jag kom tillbaka så hade han dekorerat hela lägenheten med ballonger. Jag mins att jag blev överraskad. Har han verkligen gjort allt det här för min skull? (ÄLSKAR HAN MIG SÅ MYCKET?) tänkte jag. Sen gick vi ut och åt med mina föräldrar för första gången. Vi var så nervösa, som två fnissiga skolflickor båda två, där vi satt tätt tätt och snuddade vid varandras ben under bordet. Och jag älskade honom alldeles speciellt mycket den där dagen, det kommer jag ihåg.

Vad fick dig att må bra?

Han fick mig att må bra så många gånger. Men det är slut nu. Det är över. Nu måste jag få mig själv att må bra. Och det är svårt. Det är ett helt nytt liv en gång till.

Inga kommentarer: